„50 lat kameralnego chóru Madrygał” – cantatowe archiwa na 51. Festiwal Chóralny

„50 lat kameralnego chóru Madrygał” – cantatowe archiwa na 51. Festiwal Chóralny

Do teraz z łatwością i radością przywołujemy paletę emocji towarzyszących nam w trakcie zeszłorocznego, jubileuszowego 50. Festiwalu Chóralnego Legnica Cantat. Czas jednak upływa bardzo szybko i dziś już spoglądamy na zbliżającą się coraz większymi krokami 51. edycję. A skoro rok 2020 to także okrągła i wyjątkowa data, postanowiliśmy otworzyć nasze archiwa i znaleźć kilka perełek, których nie znajdziecie nigdzie indziej – ani w internecie, ani w żadnym sklepie. Na początek przygotowaliśmy dla Was wydaną w 1999 roku przez Legnickie Centrum Kultury płytę „50 lat kameralnego chóru Madrygał”, która sponsorowana była przez Zarząd Miasta Legnicy i Przedsiębiorstwo Budownictwa Specjalistycznego i Melioracji w Legnicy.

Playlista albumu dostępna jest w serwisie YouTube: „50 lat kameralnego chóru Madrygał”

Na nagraniach można usłyszeć Chór Madrygał pod batutą trzech różnych dyrygentów: Henryka Karlińskiego (zmarłego w 1975 roku, dziś już legendarnego pomysłodawcy Cantatu i założyciela Madrygału), Cezarego Raczaka (następcy Karlińskiego, który pełnił tę rolę do 2006 roku, także już nieżyjącego) oraz Benedykta Ksiądzyny (aktualnego dyrygenta Legnickiej Orkiestry Symfonicznej). Z perspektywy czasu to piękny symbol ewolucji chóralnej wizytówki Legnicy, która w ubiegłym roku świętowała siedem dekad działalności. Wydawnictwo zawiera zarówno nagrania archiwalne, jak i te zrealizowane „współcześnie” – w 1998 roku w Katedrze Legnickiej. W utworze „Tu Es Petrus” partie solowe wykonali Beata Pazio-Grygiel oraz Piotr Przeniosło. Rolę reżysera dźwięku pełnił natomiast Andrzej Brzoska.

W albumowym booklecie możemy przeczytać wspomnienia Teofili Grabskiej, wieloletniej Madrygaliski, która szczególną uwagę zwróciła na wartość historyczną oraz emocjonalną zarejestrowanych na albumie kompozycji: „Nagrania te nie były dotąd publicznie prezentowane, bowiem dopiero dzisiejsza technika komputerowa pozwoliła usunąć z nich przynajmniej część mankamentów spowodowanych użyciem mało doskonałego, amatorskiego właściwie sprzętu nagraniowego. Wydaje się jednak, że możliwości wykonawcze chóru, jego styl i muzykalność słyszalne są mimo upływu lat i usterek technicznych. Dobór zaś utworów, choć skromny, powinien oddawać szerokie zainteresowania repertuarowe, obejmujące z jednej strony monodię średniowieczną, z drugiej zaś twórczość polskich kompozytorów XX wieku, pośrodku zaś muzykę epoki renesansu ze szczególnym uwzględnieniem muzyki francuskiej.”

Leave a Reply

Your email address will not be published.